Les «albaes» de la Fira: tradició que no falla

El vicepresident xativí de la Generalitat i Botifarra van ser dos dels espectadors

AGUSTÍ GARZÓ

La primera nit de cant d’albades de la Fira fou fidel a la tradició. Nadín Ferrando, Reina de la Fira, i la seua cort reberen l’estima de l’associació de festes del barri de Sant Pere i dels cantaors, que li dedicaren les primeres albaes amables. La cantà començà ben passades les dues de la matinada. De nou, Eric es va llançar a cantar. Aquest xiquet es consolida com un futur cantaor per què ja són tres fires seguides. I per què se l’ha escoltat en festes de carrer, com en Sant Cristòfor o en les Casetes del Retor. No es va perdre la cita amb la tradició Pep Gimeno, Botifarra. Discretament, el cantaor xativí assistí d’espectador i va tindre temps de conversar amb els amics cantaors abans.

Acompanyat del seu avi, que és qui li ha inculcat les albaes i que també cantà divendres, Eric en va fer unes quantes. En una d’elles, digué: «Nit d’albaes i de Fira, com bé diu la tradició; nit d’albaes i de Fira… Disfrutant amb alegria, disfrutant amb alegria veïns, amics i corporació». La corporació, efectivament, estava ben representada, amb l’alcalde, Roger Cerdà, al capdavant i amb regidors del PSPV-PSOE, de Xàtiva Unida i del PP, tot i que aquests últims no en la taula de convidats sinó dempeus.

Manu Cháfer, Gallo, feu les albaes més polítiques de la nit. Llançà dues pulles al PP: reprengué l’albà de «Mazón, dimissió» de 2025 per a recordar, enguany, que continua sent indigne que l’expresident continue de diputat. També li reprotxà al partit conservador la seua oposició a que els jutjats es facen en Sant Clara. Les dues disparades les va acceptar de molt bon grat el vicepresident de la Generalitat Valenciana, el xativí José Díez, present en la vetlada i que va aplaudir l’enginy del cantaor. També Pili Cuenca feu albaes crítiques amb aspectes de la vida quotidiana. I Gallo, de nou, criticà les polítiques de mobilitat del govern municipal i recordà un clàssic: que la neteja pública s’intensifica pel centre i oblida la perifèria.

Llorenç el Punxa, Ratllat de Puçol i Antoni Guzmán alternaren albaes de crítica i de sàtira entre ells, sobre tot Guzmán. El d’Énguera, ara per ara, és la veu més potent i afinada de les albaes de Xàtiva: té un cabal que fa goig escoltar-lo. Ell i Gallo alternaren els ja habituals piques entre tots dos. Però amb saviesa sarcàstica.

Gallo va dedicar també una albà a la doble condició de Nadín: Reina de la Fira d’Agost i Fallera Major de Sant Jaume. «Fallera major i reina, i no t’has buscat pretextes, i no t’has buscat pretextes… I ton pare allà en la feina, i ton pare allà en la feina fent un fum d’hores extres». Per cert que el pare, Miquel Ferrando, es llançà a cantar-li’n una a la filla.

No hay comentarios

Dejar respuesta