Xàtiva 8 de maig de 2025.- L’Alumnat de l’assignatura de Tecnologia de 4t d’ESO de l’IES Josep de Ribera de Xàtiva, ha estat reconegut amb el primer premi a la XX Fira Experimenta 2025, celebrada el passat diumenge 13 d’abril a la Ciutat de les Arts i les Ciències de València, gràcies al projecte V.I.O.N.I.C.S. (Vehicle Impulsat iÒnicament per a la Navegació i Innovació Científica Sostenibles).
Es tracta d’un prototip de vehicle flotant impulsat per un motor iònic, dissenyat i construït íntegrament per l’alumnat Ángela Gómez, Xavi Roca, Guillem Ruiz i Agustí Garcia, amb l’acompanyament i tutorització del professor del Departament de Tecnologia Pau Calvo i Garcia.

El projecte combina alta tensió, lleugeresa, recobriments conductors per electrode posició de coure, impressió 3D i flotabilitat amb heli, entre altres i representa una aposta per l’educació científica basada en l’experimentació real.
Durant diverses setmanes, l’equip ha treballat des del disseny fins a la defensa pública del projecte, integrant coneixements de física, química, tecnologia i matemàtiques amb valors com la sostenibilitat, la innovació i el treball en equip.
A més d’aquest reconeixement, l’alumnat també ha participat hui 7 de maig a la primera edició de l’esdeveniment “Ciència al Carrer 2025” ací a Xàtiva, també amb aquest projecte ja premiat “VIONICS”, com a mostra de recerca i enginy escolar amb vocació transformadora.
Aquestes activitats formen part del compromís del centre amb una educació STEM de qualitat, equitativa i transformadora, alineada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, i que concep la ciència i la tecnologia com a resposta als reptes ambientals i socials del segle XXI.
El projecte V.I.O.N.I.C.S. també ha sigut seleccionat per participar a EXPERIMENTA TOP, on sols es presenten els projectes guardonats en la Fira Experimenta, dins de la jornada Expociència (Parc Científic de la Universitat de València), on es gravarà la presentació del projecte com a material de divulgació científica i educativa.
- “Ens fa molta il·lusió veure com el treball, l’esforç i la passió de l’alumnat poden esdevenir una proposta educativa real, premiada i compartida amb la comunitat científica”, ha destacat el professor-tutor del projecte.
Amb aquesta fita, el centre celebra no sols un èxit escolar, sinó també una manera d’entendre l’educació: pública, oberta, rigorosa, creativa i compromesa.