L’obra de Raúl Cosín, presentada a la Diputació de València, recull la trajectòria de 22 dones clau en l’esport autonòmic, amb una destacada presència de setabenses, antellanes i bicorines.

XÀTIVA / VALÈNCIA — El teixit esportiu de les nostres comarques està d’enhorabona. El Pati de la Scala de la Diputació de València va acollir este dimecres la posada de llarg del tercer volum de «Referentes deportistas valencianas», un llibre firmat pel periodista Raúl Cosín que reivindica la petjada de 22 dones en l’esport d’elit. Entre totes elles, destaca un brillant repòquer de noms estretament vinculats a Xàtiva, Antella i Bicorp, convertides ja en espills per a les noves generacions.

Este grup d’esportistes locals està encapçalat per les setabenses Judith Tortosa (atletisme) i Pilar Larriba (voleibol), la piragüista d’Antella Bárbara Pardo, la pilotari de Bicorp Mar Giménez, i una llegenda històrica del mític Tormo Barberá de voleibol, Luisa Ceita.

Un projecte pedagògic per a inspirar les aules

La presentació de la publicació va comptar amb el suport del president de la Diputació, Vicent Mompó, i del diputat d’Esports, Pedro Cuesta, els quals van coincidir en el caràcter didàctic d’esta iniciativa. Lluny de quedar-se en un simple homenatge escrit, el llibre tindrà un recorregut educatiu i divulgatiu: la corporació provincial distribuirà els exemplars en escoles, instituts, biblioteques i ajuntaments de tota la província.

Mompó va insistir en el fet que el vertader valor d’este treball és donar un altaveu a dones que han arribat al capdamunt perquè les xiquetes que s’inicien en l’esport vegen que els seus objectius són possibles. Per la seua part, l’autor, Raúl Cosín, va remarcar que les entrevistes s’han plantejat des d’una vessant humana, buscant conéixer la persona que hi ha darrere de cada medalla o trofeu.

«Gràcies a aquest llibre es posa en valor, per fi, el esport femení i també el paralímpic», va destacar durant l’acte Pilar Javaloyas, pionera i primera medallista paralímpica de la natació valenciana.

Un repàs des de l’esport autòcton fins a la història olímpica

El ventall de disciplines d’esta edició és massiu, ja que inclou des del nostre raspall i frontenis fins a l’halterofilia, boxeo, rugbi o surf adaptat. De fet, a banda dels relats biogràfics de les 22 protagonistes —entre les quals també figuren noms reconeguts com Sandra Ygueravide, Enith Salón o Victoria Díez—, este volum conté un valor documental afegit.

El llibre tanca amb una secció especial que repassa la història de totes les esportistes valencianes que han competit en unes Olimpíades o Paralimpíades, recorrent un fil històric que arranca en Seül 1988 i arriba fins a la cita de París 2024. Un llegat imprescindible que ara compta amb un nou altaveu lletra a lletra.

No hay comentarios

Dejar respuesta