Article d’Opinió per: Francesc Sanxis i Saz
Professor Tècnic de FP i membre de la Plataforma per la Catalogació de Vacants
La societat necessita d’uns serveis públics de qualitat en aspectes tant bàsics com la salut, l’ensenyament, la justícia i més.
Aquests serveis, cal estiguen coberts, per professionals adients.
És per això que l’accés als llocs de treball públic, es fa mitjançant una oposició, on tothom pot presenta-se, i en igualtat de condicions, segons mèrits i capacitats demostrades, ocupar eixa plaça vacant.
Segons el TREBEP (TEXT REFÓS DE LA LLEI DE L’ESTATUT BÀSIC DE L’EMPLEAT PÚBLIC), quan una plaça s’oferta, ininterrompudament, durant tres anys passa a ser catalogada com a estructural, i a continuació, ocupada per personal funcionari de carrera, bé per concurs de trasllats, o bé mitjançant la convocatòria d’oposicions.
Fins ací uns fets. Ara anem a per xifres.
Desde 2009 fins 2015 no es convocaven, pràcticament quasi, oposicions en bona part de les diverses especialitats d’Ensenyament i d’altres administracions, i en alguns casos des de feia més anys.
A la pràctica, al voltant de 14.000 persones, estaven treballant de forma interina, en llocs de treball, milers d’aquests, sense catalogar, simplement habilitats.
Vet ací que a l’any 2016, i amb el canvi de Govern a la Generalitat, es convocaren oposicions docents, per a més de 1.000 places i s’anuncià al voltant de 13.000 places més, per als quatre anys següents, de quasi totes les especialitats i cossos. A priori, se suposava que era la solució per a totes les persones que ocupaven, en alguns casos durant dècades, de forma interina, places habilitades però no catalogades. A la fi podrien aconseguir, la pràctica totalitat del personal interí, feina segura i de per vida, en igualtat de condicions que molta més gent, però amb molts més mèrits pels anys de treball ja fets, i a falta de demostrat la capacitat per al treball que venien fent.
Però el STEPV, sindicat amb majoria absoluta de delegats i delegades a les taules de negociació de Conselleria, s’oposà frontalment a aquestes oposicions massives, Durant anys, la vessant més reivindicativa del STEPV ha estat la millora de les condicions laborals del professorat interí, igualant-les pràcticament, al funcionariat de carrera, utilitzat tot el potencial del que disposen, serveis jurídics inclosos. Sort desigual a estat la catalogació de vacants que el professorat interí ocupa, i que en la majoria dels casos continua igual. Places habilitades però no catalogades com a estructurals.
És per això que un grup de professorat, fart de veure com milers de vacants estaven habilitades però no catalogades, i que per tant podien desaparèixer d’un any a altre, creà, al 2017, la Plataforma per la Catalogació de Vacants.
Des d’aquesta plataforma, a base de reunions, mitjançant la nostra pàgina de Facebook, https://www.facebook.com/CatalogacioVacants/, les rodes de Premsa (gràcies a la FE CCOO PV), i les reunions amb la Direcció General de Centres i Personal Docent, s’aconseguí que a les Comissions de Servei es puguera optar a totes les vacants habilitades per interès particular. Però eixe no era l’objectiu i per això, la reivindicació continua, perquè quedem milers de places per catalogar.
Però centrem-nos als darrers dos anys.
Conselleria presentà un esborrany de les places que s’ofertarien en 2019 i 2020, i entre totes les especialitats i cossos hi havien 7.576 places i concretament, 1.118 de Professorat Tècnic de Formació Professional (PTFP).
El STEPV, demanà la retirada de l’oferta en algunes especialitats de Secundària, d’EOI, d’Especialitats de Música, Art i Disseny, de PTFP i d’altres.
Les places de PTFP retirades, eren les especialitats de Fabricació i Instal·lació de Fusteria i Moble, Laboratori, Oficina de Projectes de Fabricació Mecànica, Operacions i Equips d’Elaboració de Producte, Procediments Diagnòstic Clínic i Ortoprotèsic, Producció d’Arts Gràfiques, Producció Tèxtil i Tractament Fisicoquímic i Soldadura.
I en retirar totes eixes places es va perdre la possibilitat d’assegurar tots eixos llocs de treball, centenars.
I en açò ens veiem immersos en una pandèmia mundial, i s’atura quasi tot. I tot el professorat, ho patim, i li fem front, però la vida segueix.
I ja el passat desembre de 2020, el STEPV torna a mobilitzar al professorat interí contra les oposicions, amb un 2% de participació, i al mateix mes, al Senado s’aprova el projecte de llei de reforma educativa del Govern Espanyol, la LOMLOE, més coneguda com la Llei Celaá i s’anuncia, ho diu el text legislatiu, que el cos de Professorat Tècnic de FP es declara a extinguir, i qui tinga una licenciatura passarà al cos de Secundària de l’especialitat, però evidentment, amb el criteri que regeix les bosses de treball per al personal interí, l’antiguitat, i això suposa anar, probablement a l’atur, i el professorat tècnic sense llicenciatura, en el millor dels casos, serà contractat com a especialista, amb la perduda de drets laborals que això suposa.
Explicar la problemàtica social, educativa, laboral i econòmica que suposarà aquesta situació tant per a l’alumnat, els professionals, i demés parts que intervenen a la Formació Professional dona per a fer un altre article d’opinió sencer.
Per cert, la Plataforma per la Catalogació de Vacants porta demanant des de 2017 que es catalogen les places dels Serveis Psicopedagògics Escolars (SPEs).
Enguany, d’ací 6 mesos desapareixeran.
La Plataforma per la Catalogació de Vacants continuarà amb les seues reivindicacions per a assegurar que totes les vacants habilitades que s’oferten, any rere any a les adjudicacions de juliol, es cataloguen.