L’IBI s’actualitzarà d’acord amb l’IPC, mentre que també s’introduiran ajustos en les taxes del mercat ambulant i dels processos selectius de la Policia Local
Les ordenances fiscals conservaran les bonificacions introduïdes en els darrers exercicis
Xàtiva, 23 d’octubre de 2026.- L’Ajuntament de Xàtiva ha presentat aquest divendres en la Comissió Informativa d’Hisenda i Especial de Comptes la proposta d’ordenances fiscals per a l’exercici 2027, que aposta per mantindre l’estabilitat tributària en la majoria dels impostos i taxes municipals, consolidar les bonificacions introduïdes en els darrers exercicis i actualitzar determinats conceptes per tal d’adaptar-los a l’evolució dels costos i a les necessitats dels serveis públics. Les principals novetat són la revisió de la taxa de clavegueram -que es manté sense actualitzacions des de l’any 2012-, i l’actualització de l’IBI en base a l’IPC .
La proposta dona continuïtat a la política fiscal desenvolupada durant els darrers exercicis, amb el manteniment de les bonificacions i reduccions aprovades anteriorment. Entre aquestes destaca la nova regulació dels guals permanents, introduïda en 2026, que va permetre reduir la taxa a més del 70% dels usuaris, amb rebaixes que poden arribar fins al 33%. Aquesta mesura, que estableix un sistema més progressiu en funció de les característiques de cada aparcament, continuarà vigent durant el pròxim exercici. Igualment, es mantindran les bonificacions fiscals existents, amb l’objectiu de continuar afavorint les famílies, els particulars i l’activitat econòmica local.
El regidor d’Hisenda, Ignacio Reig, ha destacat que «la nostra prioritat continua sent mantindre una fiscalitat equilibrada, que permeta prestar uns bons serveis públics sense incrementar innecessàriament la càrrega econòmica de les famílies. Per això, la major part dels impostos i taxes continuaran congelats i mantindrem les bonificacions que hem anat introduint en els últims anys. Les actualitzacions que plantegem responen a necessitats concretes i estan justificades per l’evolució dels costos i per la millora dels serveis que rep la ciutadania».
Una actualització del clavegueram després de 15 anys
La modificació més significativa de les ordenances fiscals per a 2027 correspon a la taxa de clavegueram i depuració, que no s’ha actualitzat des de 2012, malgrat l’increment acumulat dels costos de prestació del servei durant aquest període. La proposta contempla una revisió de la tarifa actual, que passarà de 0,1030 a 0,1387 euros per metre cúbic d’aigua facturat, la qual cosa representa una diferència de poc més de tres cèntims per metre cúbic.
Aquesta actualització respon, principalment, a la necessitat d’assumir els nous costos de manteniment derivats de la incorporació de les instal·lacions de depuració de Foies A, Foies B, Torre de Lloris, Annauir i Sorió, així com a l’increment dels costos dels equips necessaris per al manteniment de la xarxa i del cànon d’abocament. En concret, l’informe tècnic municipal quantifica en 59.000 euros anuals els nous costos de manteniment de les depuradores de Foies A, Foies B i Sorió, una despesa que fins ara no estava contemplada en la tarifa vigent.
La revisió permetrà adequar els ingressos del servei a les necessitats actuals de funcionament, manteniment i conservació de les instal·lacions, amb l’objectiu de garantir la continuïtat i la millora en la qualitat del sistema municipal de sanejament. Es tracta, per tant, d’una actualització vinculada directament a la prestació d’un servei essencial, que ha ampliat i va a continuar ampliant les seues infraestructures i les seues necessitats de manteniment durant els darrers anys.
«Estem parlant d’una taxa que porta congelada des de 2012, quinze anys en els quals han augmentat els costos de pràcticament tots els serveis i en els quals Xàtiva incorpora noves instal·lacions de depuració que també hem de mantindre», ha explicat Reig, qui ha remarcat que «l’actualització és de poc més de tres cèntims per metre cúbic i ens permetrà garantir el funcionament d’un servei fonamental per a la ciutat i per a la protecció del nostre entorn. No es tracta d’incrementar la recaptació sense una finalitat concreta, sinó d’adaptar els recursos a les necessitats reals del sanejament»
L’IBI s’adapta a l’evolució de l’IPC
Una altra de les modificacions previstes per al pròxim exercici és l’actualització de l’Impost sobre Béns Immobles (IBI), seguint el criteri d’adequació a l’Índex de Preus al Consum (IPC) que ja s’ha aplicat en exercicis anteriors. En aquest cas, es pren com a referència l’IPC de setembre de 2026, situat en el 4,9%, per tal d’adaptar el tipus impositiu a l’evolució general dels preus.
D’aquesta manera, el tipus de gravamen aplicable als béns immobles de naturalesa urbana i rústica passarà del 0,688% al 0,722%, mentre que el tipus diferenciat per a determinats immobles urbans passarà del 0,893% al 0,937%. Aquesta actualització permetrà mantindre la capacitat financera municipal en un context d’increment dels costos dels subministraments, els contractes i els serveis públics, sense introduir modificacions en el règim de bonificacions fiscals.
Segons ha manifestat el regidor d’Hisenda, «l’Ajuntament també ha d’afrontar l’encariment dels subministraments, dels materials i dels serveis que contracta, de la mateixa manera que ocorre en qualsevol economia familiar. Amb aquesta actualització vinculada a l’IPC busquem preservar la capacitat de resposta municipal i continuar prestant els serveis públics amb les garanties que mereix la ciutadania, mantenint al mateix temps les bonificacions existents».
Ajustos per a afavorir l’activitat comercial i adequar els costos dels processos selectius
Les ordenances fiscals de 2027 també contemplen una modificació de la taxa d’ocupació de la via pública per a les parades del mercat ambulant, amb la finalitat d’adaptar el sistema tarifari a la realitat de les jornades de dimarts i divendres i incentivar la participació comercial durant els dos dies. La proposta recupera la tarifa general de 23,26 euros per metre lineal i trimestre i incorpora una bonificació del 50% per a les parades que desenvolupen la seua activitat en les dues jornades setmanals, amb l’objectiu d’afavorir una oferta comercial estable i reforçar la continuïtat del mercat tradicional.
Finalment, també s’actualitzarà la taxa corresponent als drets d’examen dels processos selectius d’accés al grup C1 de la Policia Local, que passarà dels 63,85 euros actuals als 100 euros. Aquesta modificació respon a l’increment dels costos d’organització de les proves, especialment pel que fa als tribunals, els exàmens psicotècnics, els reconeixements mèdics i els dispositius de seguretat i assistència sanitària. L’objectiu és adequar la taxa al cost real del procediment, d’acord amb els criteris d’equilibri econòmic i sostenibilitat pressupostària.
Reig ha conclòs que «les ordenances fiscals de 2027 responen a una idea molt clara: mantindre congelat tot allò que siga possible, conservar les bonificacions que beneficien la ciutadania i actualitzar únicament aquells conceptes en els quals existeix una justificació econòmica o una necessitat de millora dels serveis. Governar també significa garantir que els serveis públics funcionen hui i que puguen continuar funcionant en el futur, i això exigeix una gestió responsable dels recursos municipals».
La proposta d’ordenances fiscals haurà de ser sotmesa a l’aprovació del plenari municipal per a la seua entrada en vigor en l’exercici 2027.












