Tres alumnes del CIPFP La Costera de Xàtiva realitzen pràctiques solidàries a Bolívia

La primera edició de la iniciativa “Formant professionals solidaris/àries” del Fons Valencià ha permés que estudiants adquirisquen coneixements i habilitats per al seu àmbit professional al país d’Amèrica del Sud -però també a la Comunitat Valenciana-, i que a la vegada se sensibilitzen amb la solidaritat global i la importància de la cooperació internacional municipalista al desenvolupament

València, 29 de juliol de 2025.- El Fons Valencià per la Solidaritat està executant un nou projecte, anomenat “Formant professionals solidaris/àries”, el qual va iniciar en 2024 i conclourà el present any, amb què 3 alumnes del CIPFP La Costera de la ciutat de Xàtiva de cicles formatius de grau superior, de la família de serveis socioculturals i a la comunitat, han portat a cap part de les seues pràctiques formatives a Bolívia. En concret, les estudiants que formen part del projecte són Djemila Abouchiche, Sara Garcia Marin i Marina Oltra Artal.

Djemila i Sara són veïnes de Xàtiva i han finalitzat el Grau Tècnic Superior d’Integració Social, i Marina és natural del Genovés i està concloent el Grau Tècnic Superior d’Animació Sociocultural i Turística. Totes tres han estat un mes realitzant formació professional al municipi bolivià de San Ignacio de Chiquitos -el qual s’ubica en la província de Velasco (Departament de Santa Cruz) i té prop de 68.000 habitants-, amb la coordinació de la contrapart local Centro para la Participación y el Desarrollo Humano Sostenible (CEPAD).

Pel que fa als aprenentatges adquirits i tasques realitzades durant el mes de pràctiques a la localitat de Bolívia, per una banda, Djemila s’ha format en la Direcció de Gènere i Generacional de San Ignacio de Velasco, en el treball diari en programes pels drets, la defensa i la inserció de la joventut, persones amb diversitat funcional, infància, gent gran i dones, i en la prevenció i contra la violència de gènere i familiar.

Per una altra banda, Sara ha dedicat la seua formació, junt amb la Fundación de Ayuda Social de San Ignacio de Velasco (FASSIV) -entitat que compta amb 236 persones usuàries-, a aprendre com a educadora per a persones amb diversitat funcional en els espais d’educació de la Fundació, així com a realitzar tallers per a mares i pares de persones amb diversitat funcional i a acompanyar en la realització de diferents activitats i esdeveniments per a la inserció sociolaboral d’aquestes persones.

Per últim, Marina, també amb la FASSIV, ha exercit la seua formació seguint l’organització d’activitats culturals de l’Escola Musical de la Fundació, i ha aprés en l’execució de tallers productius per a l’ocupabilitat i en el disseny i desenvolupament d’activitats socioculturals per a persones joves i xiquets i xiquetes amb diversitat funcional.

Tant Djemila, Sara com Marina van rebre, per part del Fons, diferents sessions formatives i informatives abans de la seua estada formativa a la població boliviana de San Ignacio de Velasco per a poder desenvolupar la seua acció d’aprenentatge de manera òptima.

Per altre costat, les seues pràctiques formatives també s’han basat en l’acompanyament al Fons Valencià per la Solidaritat en l’execució de diferents activitats emmarcades en diversos projectes d’educació per al desenvolupament del Fons Valencià, com ara “Ser dona al sud” o “In/Sostenible”. A més, han participat en jornades del projecte de cooperació tècnica del Fons “Especialista Municipal Voluntari/ària”. Per a concloure les seues pràctiques formatives, també realitzaran sessions de sensibilització -al voltant d’una exposició fotogràfica sobre la seua estada a Bolívia, realitzada per elles mateixes- als seus municipis i al CIPFP La Costera per a traslladar la seua experiència formativa, la realitat dels països del sud i la importància de la cooperació internacional.

En definitiva, el projecte “Formant professionals solidaris/àries” ha permés un nou espai de pràctiques professionals per a l’alumnat de cicles formatius de grau superior de la família de serveis socioculturals i a la comunitat, on mitjançant aquest s’ha pogut portar a cap una estada d’aprenentatge internacional, a la vegada que es proporcionava col·laboració i les estudiants se sensibilitzaven amb la solidaritat global i la rellevància de la cooperació internacional municipalista. També servirà per a, a través de les veus de les mateixes estudiants participants en el projecte, sensibilitzar a la població dels seus municipis i centre educatiu.

Xelo Angulo, presidenta del Fons Valencià per la Solidaritat, defineix aquest nou projecte “com una oportunitat real i efectiva perquè perfils d’alumnes de cicles formatius de l’àmbit social es professionalitzen mitjançant la cooperació internacional al desenvolupament, generant a la vegada consciència crítica, des d’una mirada local, davant els reptes globals d’erradicar la pobresa i d’aconseguir la igualtat d’oportunitats en els països del sud”. A més, valora la primera edició com “molt positiva, ja que era un repte per a l’entitat que, junt amb les aliances amb el CIPFP La Costera i CEPAD, s’ha pogut abordar amb molts bons resultats i una gran valoració de les alumnes que han format part del projecte”.

El Fons Valencià per la Solidaritat, l’associació per la cooperació internacional municipalista i l’educació per al desenvolupament dels ajuntaments i mancomunitats de la Comunitat Valenciana

El Fons Valencià per la Solidaritat és l’associació d’ajuntaments i mancomunitats de la Comunitat Valenciana que, des de la pluralitat política, territorial i poblacional, suma esforços i recursos de les entitats locals membres per a executar projectes de cooperació internacional descentralitzada municipalista en poblacions de països empobrits, d’acció humanitària en països en situació d’emergència i d’educació per al desenvolupament i la ciutadania global en les localitats sòcies del Fons a la Comunitat. Actualment, formen part del Fons Valencià per la Solidaritat 156 entitats locals sòcies (148 ajuntaments i 8 mancomunitats).

El Fons Valencià és un agent únic de cooperació a la Comunitat Valenciana, ja que facilita i complementa la realització de polítiques de cooperació internacional municipalista directa als ajuntaments mitjançant un equip tècnic especialitzat, i amb múltiples beneficis. Els ajuntaments -independentment de la seua mida poblacional- executen mitjançant el Fons Valencià projectes de gran impacte -seguint tot el cicle de vida del projecte i de manera participativa- que de manera individual no seria possible realitzar. D’altra banda, els ajuntaments i les mancomunitats només tenen possibilitat de portar a cap la modalitat de cooperació tècnica a través del Fons, ja que és l’única entitat que l’executa. Així mateix, les entitats locals membres del Fons tenen a la seua disposició projectes d’educació per al desenvolupament i la ciutadania global, els quals s’adapten a la singularitat de cada localitat.

No hay comentarios

Dejar respuesta