· Giner i Reig estan passant d’una solució consensuada i consolidada a la supressió i la improvisació més absoluta
El passat divendres l’ajuntament de Xàtiva anunciava públicament la supressió del model de pacificació del trànsit en l’accés al col·legi Martínez Bellver. Cal recordar que aquest model d’intervenció extensible a la resta dels centres educatius de la ciutat va ser aprovat, per unanimitat, en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible en l’any 2017 i que en aquestos moments es troba en plena vigència. D’aquesta manera segons el portaveu municipal de Xàtiva Unida, Miquel Lorente, “s’evidència la improvisació i inconsciència de l’actual equip de govern en matèria de seguretat vial, pel que fa a un assumpte tan delicat com és la seguretat vial en l’accés dels xiquets i xiquetes als centres educatius”. Aquest anunci de les regidories de mobilitat i d’obres no s’ha vist acompanyat de cap solució alternativa, més enllà de l’enviament intermitent d’uns efectius policials.
Per altra banda, des de Xàtiva Unida s’ha volgut recordar que “aquest anunci de l’ajuntament augmenta la llista d’accions impulsades per Xàtiva Unida que durant aquestos 100 primers dies de govern del PSOE i Cs han estat suprimides o reduïdes a la seua mínima expressió”. De fet, a la supressió de la pacificiació del trànsit en l’accés del col·legi Martínez Bellver cal sumar la pacificació dominical de l’albereda Jaume I, Emergents, els patis oberts, l’escultura de la rodona del cementeri, Mercat de la Terra, Setmana de la Mobilitat, Música i Lletra, pacifiació del nucli antic mitjançant la restricció del carrer Àngel, Tarjeta de fidelització del comerç de Xàtiva…
Pacifiació del trànsit en el col·legi Martínez Bellver: Una acció subvencionada i consensuada
El 25 de novembre de 2017 el plenari municipal de Xàtiva aprovava per unanimitat el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de la ciutat. Amb l’aprovació d’aquest Pla es determinava una línea d’actuació encaminada a la pacificació del trànsit en l’accés als centres educatius, i entre ells calia actuar d’una manera urgent en les immediacions del col·legi Martínez Bellver. Els xiquets i xiquetes del centre havien d’accedir al col·legi, cada dia, en un carrer de doble direcció on les voreres no complien amb l’amplària mínima reglamentada i on l’aparcament de vehicles a la vora de la façana del centre reduïa la visibilitat, dels més menuts, en un carrer on el propi fluxe de trànsit permet importants punts d’acceleració.
Davant d’aquesta situació s’impulsà una intervenció urbanística guiada pel diagnòstic i la línia d’actuació marcada pel PMUS per a la pacificació del trànsit en l’accés al col·legi Martínez Bellver. Aquest projecte va ser objecte de reunions amb la comunitat educativa i amb el veïnat de la zona, i en totes elles es va prendre nota dels suggeriments de la ciutadania. El cost de la intervenció fou de 58.000€ subvencionats per la Diputació de València, a banda es va intervindre en la substitució del col·lector subterrani d’aigües del carrer Ventura Pasqual, amb un cost de 12.000€, donada la situació en què es trobava.