L’Ajuntament de Xàtiva impulsa concurs faller infantil per a educar sobre gestió de residus

Es reeditarà el concurs escolar a les falles més sostenibles i es repartirà marxandatge amb gots reutilitzables i polseres

Es substitueixen les papereres de cartró per contenidors a les demarcacions falleres i s’intensificarà la neteja i recollida de residus durant aquests dies

Xàtiva, 20 de febrer de 2025.- La regidora de Cultura Festiva i de Gestió de Residus i Neteja Viària Maria Beltrán ha presentat aquest dijous en roda de premsa la campanya «Falles Sostenibles», amb la qual es duran a terme diferents accions per reduir els residus durant la celebració de les festes josefines.

«Les Falles de Xàtiva representen una part fonamental de la ciutat, es tracta d’una de les festes més importants de l’any, i per això, amb el nou contracte de neteja i gestió de residus hem elaborat una campanya titulada Falles Sostenibles», ha explicat Beltrán, qui ha recordat que «el projecte de Xàtiva Sostenible pretén fomentar el canvi de consciència ambiental, reduint la generació de residus i fomentant la recollida selectiva, amb l’objectiu d’establir un model de celebració que siga referent per a altres municipis, demostrant que la festa i la sostenibilitat poden conviure».

D’una banda s’ha presentat el cartell que serà la imatge que abanderarà les falles de 2025 pel que fa al medi ambient, la gestió de residus, la neteja i la sostenibilitat, i a més s’ha presentat un nou concurs que premiarà a la comissió fallera més sostenible, dirigit a les comissions infantils. Es tracta del concurs infantil «les falles més Sostenibles de Xàtiva», amb l’objectiu de fomentar el coneixement i la conscienciació sobre la correcta gestió de residus en les comissions infantils de les falles de la ciutat, a través d’una competició interactiva i educativa.

En aquest concurs podrà participar un únic equip de fins a 4 representants per cada comissió Infantil, i serà imprescindible que els o les participants estiguen censats i censades en la seua falla. El concurs se celebrarà el diumenge 9 de març de 2025, de 11 a 13:30 hores en el Jardí de la Pau. Les inscripcions estaran obertes des del 24 de febrer fins al 2 de març (els dos inclusivament) i hauran de realitzar-se a través d’un formulari que es farà arribar a les comissions de la ciutat.

A les 11 del matí del 9 de març, els equips inscrits hauran de presentar-se al Jardí de la Pau amb una tablet o un mòbil amb connexió a internet. La competició començarà a les 11:30 i consistirà en un joc interactiu tipus Kahoot. Es realitzarà una primera eliminatòria amb tots els equips i els 6 equips amb millor puntuació avançaran a la segona eliminatòria. La classificació s’establirà sobre la base de la quantitat de respostes correctes i el temps emprat, segons la classificació reflectida en la mateixa aplicació que s’utilitzarà per al joc. Les preguntes del joc interactiu estaran relacionades amb hàbits per a reduir els residus, la correcta separació de residus per al seu reciclatge i la gestió de residus durant la celebració de les Falles. S’atorgaran un total de tres premis: un 1r premi premi valorat en 500 euros i banderí per a la falla, un 2n premi valorat en 300 euros i banderí per a la falla i un 3er premi valorat en 200 euros i banderí per a la falla. Els banderins seran entregats el dia 16 de març.

Concurs escolar de falles sostenibles

A més a més, a causa de l’èxit de l’any passat, des de l’ajuntament de Xàtiva es va a realitzar també el II Concurs Falles Escolars Sostenibles. El concurs es realitzarà el pròxim 14 de març amb la visita del jurat per les falles realitzades pels diferents centres escolars que participen. Este concurs té com a objectiu la conscienciació del reciclatge i de les diferents problemàtiques ambientals en la població escolar.

La temàtica de confecció de les falles serà lliure, però es valorarà de manera positiva que aquesta estiga relacionada amb el lema ‘Xàtiva Sostenible’. El premi està valorat en 1.000 euros, però com a novetat d’enguany es repartiran en: 500 euros per al primer classificat, 300 per al segon, i 200 euros per al tercer.

Per a inscriure’s els centres educatius hauran d’enviar una instància a l’ajuntament abans de l’11 de març (inclòs).

Dispositiu i accions durant les falles

L’Ajuntament durà a terme com cada any el dispositiu de neteja i recollida de residus durant la setmana fallera. Cada comissió fallera disposarà d’un contenidor exclusiu per al seu casal i enguany, com a novetat, es canviaran les papereres de cartó que es repartien per les demarcacions i es col·locaran contenidors de 120L. «Pensem que les papereres de cartó, encara que realitzaven la seua funció, moltes vegades es trencaven o degradaven i serà una millor manera de mantindre neta la via pública i d’eliminar el residu de paper i cartó», ha explicat la regidora de Gestió de Residus.

D’altra banda, enguany es tornaran a posar contenidors d’obra en alguns punts de la ciutat durant la nit de la plantà perquè les comissions pogueren fer ús d’ells per llançar tots els voluminosos que s’utilitzen eixe dia, ja que l’ecoparc està tancat en eixe horari. En total es col·locaran quatre contenidors, un més que l’any passat.

A més a més com cada any, s’intensifica l’horari de neteja i recollida de residus per la gran afluència de públic que rep la ciutat, com també per tots els actes pirotècnics que realitzen les comissions com mascletades i despertades. Pel que fa al dispositiu de la nit de la cremà, aquest comptarà amb tres grups de 4 peons, 1 retroexcavadora i un camió amb caixa oberta, menys un dels grups que tenen l’itinerari pel casc antic que contarà amb dos camions menuts. L’horari de recollida començarà a les 00.30h i finalitzarà cap a les 05.30h de la matinada.

Altra de les novetats d’enguany serà la instal·lació de punts nets mòbils en la zona de la mascletà. S’instal·laran contenidors específics (envasos lleugers, envasos de vidre i resta) en tres ubicacions diferents en la zona. A més a més tres educadors/es ambientals es col·locaran en aquestes zones i interactuaran amb el públic pròxim per a explicar quins residus han de depositar en cadascun dels contenidors. L’equip insistirà en la importància de dipositar els residus en els contenidors i no deixar-los tirats en la via pública i explicarà els avantatges de depositar-los de manera separada. Com a incentiu per a participar en la recollida separada, i per a atraure al major nombre possible de públic l’equip d’educació ambiental repartirà polseres amb el lema #XàtivaSostenible a aquelles persones amb les quals interactuen. Aquesta acció es realitzarà tots els dies de mascletà de 13 a 15 de la vesprada.

Per últim, altra de les novetats d’enguany és que des de la regidoria de Gestió de Residus es repartiran gots reutilitzables a cada faller i fallera de la ciutat. Es tracta d’una alternativa més sostenible i respectuosa amb el medi ambient, que minimitza la generació de residus de plàstic. En total es repartiran més de 4.000 unitats, i a més enguany hi haurà penjador de polièster amb mosquetó per poder subjectar-los.

«Amb la campanya Falles Sostenibles, Xàtiva fa un pas endavant en la integració de la sostenibilitat en una de les seues festes més important, promovent una cultura de respecte pel medi ambient. La implicació de les comissions falleres i de la ciutadania en general serà fonamental per garantir l’èxit d’aquesta iniciativa», ha finalitzat Maria Beltrán.

No hay comentarios

Dejar respuesta