La Generalitat capacita a policies locals per a lluitar contra l’ocupació il·legal

  • L’IVASPE ha iniciat un curs pioner, emmarcat en les accions del Pla integral contra l’ocupació, que oferix a la Policia Local ferramentes jurídiques i operatives per a fer front a esta problemàtica
  • El secretari autonòmic de Vivenda subratlla que “la formació de les policies locals és clau, a causa de la seua proximitat amb el ciutadà”
  • La secretària autonòmica d’Emergències destaca l’acolliment de la formació, que “incorpora la realitat a la qual s’enfronten els agents sobre el terreny” i que es desenrotllarà també a Alacant i Castelló

L’Institut Valencià de Seguretat Pública i Emergències (IVASPE) ha iniciat este dilluns a Cheste un curs de formació, emmarcat en el Pla integral de la Generalitat contra l’ocupació, que oferix a agents de la Policia Local ferramentes jurídiques i operatives per a actuar amb eficàcia davant delictes d’usurpació il·legal de vivenda i violació de domicili.

Així ho han exposat el secretari autonòmic de Vivenda, Sebastián Fernández, i la secretària autonòmica d’Emergències i Interior, Irene Rodríguez, durant la inauguració d’esta activitat formativa monogràfica sobre ‘La nova dimensió dels delictes d’usurpació i violació de domicili des de la perspectiva de la llei d’enjudiciament criminal (Lecrim)’. 

El secretari autonòmic de Vivenda, Sebastián Fernández, ha explicat que l’objectiu del Pla integral contra l’ocupació “és donar una resposta coordinada i rigorosa davant l’augment de casos d’ocupació il·legal”. I, per a això, “la formació de les policies locals és clau, a causa de la seua proximitat amb el ciutadà”, ha indicat. 

Així mateix, ha assenyalat que el curs, pioner en el seu enfocament, “és només el primer pas dins d’este ampli pla integral que continuarà creixent amb noves jornades i accions”, un pla en el qual participen tres conselleries amb competències en la matèria: Justícia i Administracions Públiques, Emergències i Interior, i la Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda.

Fernández ha considerat “primordial” oferir mecanismes i instruments a la ciutadania per a respondre de manera immediata davant casos d’ocupació. Per això, ha agraït a l’IVASPE i al cos de la Policia la seua “implicació i compromís” amb ferramentes clau en esta estratègia com el curs que s’ha presentat este dilluns. 

La secretària autonòmica d’Emergències i Interior, Irene Rodríguez, ha destacat, per la seua banda, l’interés que ha suscitat este curs i que ha implicat ampliar més d’un centenar les 60 places inicials programades. “Esta formació no té precedents i ha sigut dissenyada específicament per a policies locals de la Comunitat amb l’objectiu de donar resposta a una problemàtica creixent i complexa que afecta tant la seguretat ciutadana com als drets fonamentals”, ha indicat. 

Irene Rodríguez ha remarcat també l’enfocament integral d’este curs, que no solament permetrà actualitzar coneixements legals amb les últimes novetats en la matèria, sinó que també té un caràcter pràctic, ja que permet “incorporar la realitat social i operativa a la qual s’enfronten els agents sobre el terreny”.

A més, ha avançat que la Conselleria d’Emergències i Interior, de la qual depén l’IVASPE, té previst estendre esta formació i realitzar altres dos edicions durant l’últim semestre d’enguany a Alacant i Castelló.

Continguts del curs

El professorat d’este curs, que es desenrotllarà durant quatre dies, està compost pel fiscal Anticorrupció de València, Pablo Ángel Ponce, i els policies locals Juan Carlos Sola i Vicente Gay.

S’abordaran aspectes com els elements jurídics que definixen la usurpació i la violació de domicili, així com els factors que permeten diferenciar estos delictes des del punt de vista del bé jurídic protegit, la inviolabilitat domiciliària i el concepte d’estatge, incloent les segones residències. 

La formació analitza també les figures de la legítima defensa i l’estat de necessitat, els concursos delictius, la naturalesa permanent d’uns certs delictes i la manera flagrant delictiva. 

El curs també se centra en els problemes processals més freqüents en la confecció de l’atestat, la tramitació de mesures cautelars i els canvis jurisprudencials relatius a les coaccions per part de les persones propietàries dels immobles. Incorpora igualment un enfocament pràctic a través de l’estudi del perfil de les persones reincidents en ocupació de vivendes, el seu modus operandi habitual i l’anàlisi de casos reals. 

Els qui participen treballen, a més, en protocols d’intervenció policial abans, durant i després d’una ocupació, amb especial atenció a escenaris que involucren menors o persones vulnerables i a la coordinació amb els servicis socials.

La dimensió probatòria també serà clau en este curs, especialment referent a l’acreditació que no hi ha vulnerabilitat econòmica per part de la persona que ocupa una vivenda i a la forma en què esta informació pot ser incorporada correctament en l’atestat.

Finalment, l’alumnat revisa manuals d’ocupació de vivendes disponibles en Internet i reflexiona sobre el paper de les administracions públiques davant de l’ocupació. Així mateix, s’estudien possibles infraccions administratives relacionades amb esta activitat delictiva, com l’ús indegut de l’espai públic o la contaminació acústica.

No hay comentarios

Dejar respuesta