La Fira de Xàtiva serà analitzada amb IA i Big data per a entendre el moviment dels ciutadans

L’anàlisi tindrà lloc mitjançant ‘Smart Steps’, una plataforma desenvolupada per Telefónica Tech que analitza les dades de la xarxa mòbil

Xàtiva, d’agost de 2025.- L’Ajuntament de Xàtiva ha anunciat que utilitzarà la plataforma ‘Smart Steps’ de Telefónica Tech per monitorar i analitzar els moviments de masses durant l’emblemàtica Fira d’Agost, un dels esdeveniments més destacats del calendari festiu de la ciutat.

Gràcies a aquesta col·laboració, Xàtiva disposarà d’informació anònima, precisa i detallada sobre el comportament dels visitants i turistes durant la celebració, cosa que permetrà optimitzar la gestió dels recursos municipals, reforçar la seguretat i planificar futures edicions amb una base analítica sòlida.

«La Fira d’Agost és un dels esdeveniments més multitudinaris de la Comunitat Valenciana i gràcies a aquest acord amb Telefónica Tech aprofitarem la xarxa 5G per tal d’obtindre informació de gran qualitat sobre el nombre de visitants i també sobre quins són els seus hàbits durant la visita a la nostra ciutat. D’aquesta manera podrem saber no sols quantes persones ens visiten, sinó també quant de temps romanen a la ciutat, on s’allotgen, quin és el seu desplaçament dins de la ciutat, d’on provenen i moltíssima més informació que, evidentment, ens facilitarà la tasca de cara a futures edicions», ha expressat l’alcalde de Xàtiva, Roger Cerdà.

Per la seua part, la regidora de Cultura Festiva, Maria Beltrán, ha indicat que «la informació que ens van a oferir ens permetrà entendre millor el comportament de la ciutadania i ens ajudarà a identificar les ubicacions més estratègiques durant la Fira. Aquesta informació serà molt valuosa per a nosaltres, ja que millorarem l’organització i la seguretat de la Fira, optimitzarem els serveis municipals i planificarem millor futures edicions».

Tecnologia avançada basada en Big Data i IA

‘Smart Steps’ és una plataforma d’anàlisi de mobilitat desenvolupada per Telefónica Tech que, a través d’eines de Big Data i Intel·ligència Artificial, processa dades anònimes, categoritzades, extrapolades i agregades de milions de línies mòbils. L’eina recopila i organitza tota la informació que s’obté d’aquest procés i, per aconseguir un major grau de seguretat, la informació passa per un procés d’anonimització en diverses etapes, en què s’assegura que no es puga identificar a cap individu.

La plataforma proporciona informació com el volum de persones que visiten una zona, perfils sociodemogràfics, el seu lloc d’origen o la duració de la seua estada. Aquestes dades són fonamentals per a les administracions públiques a l’hora de prendre decisions més ben informades. ‘Smart Steps’ pot aplicar-se en diversos sectors com el turístic, el comerç minorista, el transport i la logística, els recursos naturals i l’energia, entre altres.

«El principal avantatge que té ‘Smart Steps’ respecte a altres tecnologies de mesurament és que no necessita desplegar cap tipus d’infraestructura, ja que s’alimenta de les dades generades en la xarxa que presta els serveis de telecomunicacions. Al mateix temps, en cas que la ciutat dispose d’altres tipus de dades, es poden integrar amb les de Smart Steps enriquint els resultats de l’analítica i millorant-ne la precisió», ha afegit José Manuel Plaza, director territorial de Telefónica al Territori Est.

La tecnologia que facilita la gestió de grans esdeveniments

Telefónica Tech ja ha utilitzat aquesta eina en altres esdeveniments de gran magnitud com, per exemple, el Mobile World Congress (MWC) a Barcelona, els concerts de Taylor Swift a l’estadi Santiago Bernabéu i la Fira del Llibre de Madrid.

En el cas del MWC, l’esdeveniment atrau anualment més de 100.000 assistents i la pressió sobre la infraestructura de transport és significativa. En aquest cas, la tecnologia d’anàlisi de mobilitat ha demostrat ser una eina valuosa per minimitzar la congestió, permetent que els desplaçaments siguen més fluids i reduint el temps perdut per als conductors.

En definitiva, ‘Smart Steps’ enriqueix l’experiència del ciutadà i del turista gràcies a dos factors clau. Primer, perquè permet conèixer millor els visitants, incloent-hi el seu perfil, comportament, nacionalitat i edat. Això ajuda a adaptar l’oferta turística i a validar la fidelitat als esdeveniments concrets. I segon, perquè facilita prediccions per millorar serveis, tant per a turistes com per a residents, optimitzant la mobilitat, ajustant l’oferta segons l’estacionalitat i millorant la conciliació del turisme amb la població resident al municipi.

No hay comentarios

Dejar respuesta