Els “Nanos” d’Albaida lluiran la seua millor cara per als 125 anys del Patronatge

Dins del folklore històric-festiu d’Albaida aquests elements populars tenen un paper important dins de les tradicions al voltant de la figura de la Mare de Déu del Remei i d’altres celebracions a la ciutat

● Després de Corpus partiran cap a l’IRP per a la seua restauració i posada en valor com a patrimoni viu i cultural d’Albaida i així poder participar a la commemoració del 125 aniversari del Patronatge amb les seues millors gales.

El departament de Cultura d’Albaida ha arribat a un acord amb l’Institut Universitari de Restauració del Patrimoni (IRP) de la Universitat Politècnica de València per a intervindre sobre els “Nanos”, peces del patrimoni folklòric viu i que són d’un alt valor etnològic. Aquests elements tan estimats participen en diferents actes devocionals i festius que han fet que al llarg dels anys hagen patit desperfectes i restauracions populars, ara es busca mitjançant l’IRP buscar la millor manera de conservar-los i que puguen continuar formant part del ric patrimoni icònic de la ciutat.

Els “Nanos” eixiran als actes del Corpus i en acabar seran traslladats a l’institut de restauració per a començar els treballs d’estudi i conservació de les peces. La previsió és que aquestes figures puguen estar a punt per a les Festes d’Albaida, i així lluir les seues millors gales per a la celebració del 125 aniversari del Patronatge, que serà l’any que ve, però que ja han començat amb un intens calendari.

El regidor de Patrimoni i Cultura, Josep Manuel Juan, ha explicat “que es tracta d’un procés que ha requerit temps de planificació perquè els Nanos tenen un valor incalculable per a les albaidines i els albaidins i cal trobar la millor manera de conservar-los, al temps que volem treballar per a garantir que totes les tradicions del nostre ric folklore compten amb un major reconeixement i protecció, per això, ara mateix també estem impulsant la creació d’una associació que vetlle per les tradicions del Remei i puga fer que cada dia s’implique més gent amb orgull d’estar participant d’un dels nostres tresors històrics més importants i arrelats”. Així com, “serà una feina que requerirà molta estima i cura al tractar-se de peces populars que han de seguir tenint un ús, s’han de reparar els desperfectes i buscar la manera que no se’n facen de nous una vegada arreglats” ha conclòs Juan.

Aquest procés ha comptat amb l’assessorament del Museu Valencià d’Etnologia, amb la visita d’una de les seues restauradores fa uns mesos, que va emetre un informe de l’estat de la conservació, es va crear la seua fitxa com a patrimoni etnològic valencià i es van indicar els passos a seguir per a la seua cura, restauració i posterior manteniment. Fruit d’aquestes recomanacions l’Ajuntament també adquirirà uns filtres UV que protegiran els “Nanos” una vegada tornen a Albaida, i evitar que la llum solar genere nous desperfectes en la pintura i teles. S’ha triat l’IRP per a dur endavant els treballs perquè el seu objectiu és potenciar la investigació científica, el desenvolupament tecnològic i la innovació en el camp de la conservació i restauració del patrimoni cultural, promoure la seua difusió i posada en valor. I a més, ja han col·laborat amb anterioritat amb l’Ajuntament d’Albaida en la restauració dels autòmats del Francisco Sanz, alguns titelles africans i d’altres peces que es conserven al Museu Internacional de Titelles d’Albaida.

El responsable del projecte serà el professor Antoni Colomina Subiela, Doctor en Belles Arts adscrit al Departament de Conservació i Restauració de Béns Culturals de la Universitat Politècnica de València. Com a personal investigador de l’Institut Universitari de Restauració del Patrimoni ha participat i dirigit diferents projectes d’investigació i intervencions en el patrimoni cultural. Les línies d’acció i investigació que du a termini se centren en els processos de neteja de superfícies pictòriques, les indústries creatives al servei de la cultura festiva i el valor específic del patrimoni immaterial, la intervenció curativa i restauració de l’escultura en suport orgànic i l’art contemporani.

No hay comentarios

Dejar respuesta