- Els accidents de treball amb baixa amb aquesta mena de vehicles han suposat un total d’1.427.691 dies perduts
- Els accidents laborals amb motocicletes descendeixen, però han suposat un total de 7.408.271 dies perduts
Les bicicletes i patinets continuen sent el quart tipus vehicle que més accidents laborals de trànsit amb baixa produeixen per darrere d’automòbils, motocicletes i vehicles lleugers de càrrega o de passatgers. En nou anys el nombre d’accidents laborals de trànsit amb baixa amb aquesta mena de vehicles s’ha incrementat un 208’7%, passant de 1.537 accidents en 2016 a 4.745 l’any 2024 (amb un total de 27.048 accidents laborals amb baixa esdevinguts en el període estudiat).
Són dades extretes de l’estudi realitzat des del Servei d’Activitats Preventives de Riscos Laborals de la mútua Umivale Activa amb motiu de la Setmana Europea de la Mobilitat.
Els accidents de treball amb baixa amb aquesta mena de vehicles han suposat un total d’1.427.691 dies perduts en aquests nou anys, incrementant-se un 263’37% el total de dies perduts en 2024 respecte a 2016.
Els accidents amb motocicletes ascendeixen a 124.606 en els últims nou anys
L’estudi també analitza els accidents laborals de trànsit amb baixa amb motocicletes, velomotores i escúteres, el segon tipus de vehicle amb més sinistralitat laboral. Amb un total de 124.606 accidents amb baixa en el període estudiat (un 20’8% del total d’accidents laborals de trànsit), han suposat un total de 7.408.271 dies perduts, amb un increment del 16’6% respecte a 2016.
Les motocicletes són el tercer tipus de vehicle amb més morts en accident laboral de trànsit (un 15’3% del total dels morts en accidents de trànsit laborals). De mitjana 32 persones moren a l’any en accident laboral de trànsit amb motocicletes, produint-se a més 333 accidents catalogats com a greus o molt greus anualment amb aquests vehicles.
Perfil de l’accident
El gruix d’aquesta mena d’accidents laborals continua produint-se en els trajectes d’anada o volta del treball. De fet, el 89,7% dels accidents laborals de trànsit amb bicicletes i patinets a Espanya es produeixen in itinere, enfront del 10,3% de sinistres que se succeeixen durant la jornada laboral. Si parlem d’accidents amb motocicletes eixe percentatge se situa en el 62’5% enfront del 37’5% dels accidents en jornada.
Per gènere són els homes els que pateixen el gruix dels accidents amb bicicletes i patinets a Espanya, amb un 63% respecte al 37% de dones. En el cas de motocicletes eixe percentatge ascendeix al 79’9% d’homes, enfront del 20’2% de dones.
El sector serveis de menjars i begudes segueix al capdavant en sinistralitat amb aquesta mena de vehicles, aglutinant el 27% dels accidents laborals de trànsit ambmotocicletes, velomotores i escúteres i el 17’3% dels accidents laborals de trànsit amb bicicletes i patinets.
Des de la mútua Umivale Activa, José Luis Cebrián, coordinador del Servei d’Activitats Preventives, destaca la necessitat de realitzar campanyes preventives posant el focus en els usuaris més vulnerables, els vianants, usuaris de patinets, ciclistes i motociclistes, «els qui tenen major risc de patir danys greus en un accident de trànsit».
Les principals causes de accidentabilidad en motoristes són les eixides de via «el tipus de sinistre més comú en vies interurbanes», col·lisions laterals i frontals i els abastos. Pel que respecta a ciclistes, «la col·lisió per darrere és l’accident més freqüent amb aquesta mena de vehicles i el que més es registra en zones urbanes».
Foto de Marek Rucinski en Unsplash