Ha estat editat per Ulleye i es presenta a la Casa de Cultura de Xàtiva el pròxim 2 d’octubre
AGUSTÍ GARZÓ
Vicent Soriano torna a l’assaig. El periodista, poeta i divulgador xativí presenta el dijous que ve (2 d’octubre, 19.30 hores a la Casa de Cultura de Xàtiva) el llibre Putes, meretrius i prostitutes. Del bordell més gran de València a les cases de Farjas, Tomàs o Clérigos de Xàtiva, un assaig «rigorós —destaca Soriano— sobre el món de la prostitució en les seues diferents variants al llarg de la història. Considerada com la professió més antiga del món, la prostitució ha existit des de temps immemorial i les seues formes depenen dels valors econòmics, socials i sexuals de cada societat. La motivació pot ser laica o religiosa», explica. «En algunes societats era considerada com a garantia de la preservació de la família. En quasi totes les societats les prostitutes han procedit, generalment, d’estrats socials baixos i oportunitats limitades, ja que el seu servei sexual era desaprovat i considerat degradant per a elles», afig l’autor.
En aquest llibre (editat per Ulleye) es donen a conéixer les característiques i la importància «del bordell més gran, famós i organitzat d’Espanya, situat a València i que va ser tancat en el segle XVII. I com no, de les cases de Xàtiva als carrers Farjas, Clérigos o Tomàs, on la prostitució va ser una constant durant dècades», conta Soriano. A alguns d’aquests carrers se’ls deia el carrer de les xiques. El fenomen perviu fins gairebé el present, amb una casa situada al carrer del pintor Rossinyol o amb un baix de República Argentina recentment clausurat dins d’una acció policial. El primer bordell a Xàtiva del què es tenen noticies és de l’època foral, en el segle XV, explica l’autor. «Estava situat a la part més alta de l’actual carrer d’Enríquez», especifica.
El llibre també parla dels contactes via internet, «que han suposat una nova manera d’entendre un fenòmen com la prostitució» així com els «diversos intents de prohibir-la. Però mai ha estat possible —recalca Soriano— per desavinences entre les diferents administracions i, sobretot, davant la pregunta determinant: cal prohibir o cal regular?».
Vicent Soriano Ginés (Xàtiva, 1955) ha publicat llibres d’assaig, poesia, biografies i divulgació local. L’últim abans d’aquest fou el poemari Tot és ple de tu (Círculo Rojo, 2022). De les biografies destaquen les dels pintors Juan Francés i Francisco Bolinches, així com el retrat familiar i de denúncia de les adopcions irregulars titulat El tío Felín. Per altra banda, Un grito de libertat desde la arena és una de les seues obres més importants. En ella abordava, amb estil periodísticc pur, el segrest i alliberament de la jove sahrauí Mayuba, del Genovés. És autor de la lletra de dues òperes i una cantata. Fou guanyador del Premi Carlos Sarthou d’Assaig a Xàtiva l’any 2000 amb un treball sobre la història de la premsa de Xàtiva. Va rebre el premi Infància-89 del Ministeri d’Afers Socials en la modalitat de premsa. És membre de la Unió de Periodistes Valencians. Fou director dels mitjans locals La Veu, Noticia 7 i La Ciutat de Xàtiva.