• Aquest any vol servir d’homenatge als 30 anys de la mort del cantautor Ovidi Montllor
  • El MiL portarà a Xàtiva quatre propostes musicals amb expressions molt diverses de la cançó d’autor

Xàtiva, 29 d’abril de 2025.- Marina Rossell, Andreu Valor, Anna Andreu i Verdcel són els noms que omplin el cartell del Festival Música i Lletra, Cançó d’Autor de Xàtiva 2025 (MiL), que arriba enguany a la seua novena edició consolidada com una de les cites culturals més rellevants del panorama musical valencià i de la cançó d’autor. Amb una trajectòria sòlida i reconeixement creixent, el MiL ha construït un espai de trobada per a propostes que combinen qualitat artística, compromís amb la llengua i sensibilitat estètica.

Aquest any, el Festival Música i Lletra ha estat organitzat exclusivament per l’Ajuntament de Xàtiva i la direcció artística s’ha assumit des de la regidoria de Cultura. Les entrades per als concerts estaran disponibles a partir de hui, dimarts 29 d’abril a les 17.00 hores i es podran adquirir tant a la taquilla física del Gran Teatre de Xàtiva com a través de les plataformes en línia www.vivaticket.es i www.granteatre.com. Els preus de les entrades són de 12 euros per als concerts d’Anna Andreu, Andreu Valor i Verdcel, (10 euros per a estudiants, persones amb Carnet Jove, jubilats, pensionistes i membres d’Amants del Teatrei de 15 euros per al concert de Marina Rossell (12 euros amb descompte). Els menors de 12 anys acompanyats podran accedir a les actuacions per només 1 euro.

Cal recordar que la taquilla física del Gran Teatre estarà oberta el mateix 29 d’abril i tots els dimarts del mes de maig, de 12.00 a 14.00 hores i de 17.00 a 19.00 hores. Així mateix, s’ha previst un horari extraordinari el dissabte 17 de maig, de 12.00 a 14.00 hores.

El regidor de Cultura, Alfred Boluda, ha explicat: «És un festival que sempre ha apostat per la cançó d’autor i pel suport a la producció en la nostra llengua, tot defensant la diversitat cultural i lingüística com ho demostra per exemple la presència de totes les llengües ibèriques en edicions anteriors». I ha afegit que «també ha estat concebut com un festival feminista i de consciència, que no s’aïlla de les realitats socials i polítiques, i que dona suport a les cançons que ens fan pensar i que ajuden a transformar el món».

Per la seua banda, el cantautor Andreu Valor ha expressat: «que és un orgull i una un plaer poder presentar aquest nou treball, «Els camins que elegim», on volem contar qui som o qui hem volgut ser al llarg de tots aquests anys. I ens fa molta il·lusió fer-ho en un teatre com el Gran Teatre de Xàtiva, precisament en una tessitura actual que no afavoreix gaire la cançò d’autor en la nostra llengua».

Finalment, Patricia Bolinches, dissenyadora del cartell d’edició d’enguany del festival MiL i il·lustradora del lema «Torna i encén de nou el món», ha volgut remarcar que «que el cartell, que està fet amb la tècnica del collage, està construït de fragments independents sense una relació aparent entre ells, com ens passa a nosaltres com a individus, però que tots junts funcionen i construeixen alguna cosa més gran i que funciona».

Cal destacar també que aquest any la secció Mil Descobreix, el certamen on participen veus noves de la cançò d’autor, es trasllada a la tardor, amb les dates encara per confirmar.

Programació

Enguany, el festival tindrà lloc entre el 17 de maig i el 7 de juny al Gran Teatre de Xàtiva, amb quatre concerts que agrupen algunes de les veus més destacades del moment i noms consagrats dins del gènere. La programació comença el dissabte 17 de maig amb la cantautora Anna Andreu, que presentarà les cançons del seu nou treball Vigília, una exploració musical sobre la tensió nocturna, la vetla i l’esperança en la foscor. Després de consolidar-se amb els seus dos primers discos i d’haver estat guardonada amb diversos premis de prestigi, Andreu ofereix una proposta intimista i de gran profunditat poètica, acompanyada de Marina Arrufat a la bateria i el violí.

El divendres 23 de maig serà el torn d’Andreu Valor, una de les veus més sòlides i compromeses de la cançó d’autor valenciana. El cantautor de Cocentaina hi presentarà «Els camins que elegim», un homenatge a Vicent Andrés Estellés en el centenari del seu naixement. Amb una selecció de poemes musicats i una posada en escena cuidada, Valor connecta tradició i contemporaneïtat a través d’una proposta que combina el folk, el pop i arranjaments simfònics.

El divendres 30 de maig, el projecte Verdcel oferirà un concert on música, arts visuals i literatura es combinen per crear una experiència artística integral. Liderat per Alfons Olmo, Verdcel presentarà Petricor, un disc que beu de les arrels mediterrànies i de la memòria col·lectiva, integrant elements contemporanis com sintetitzadors i col·laboracions destacades. El concert anirà acompanyat d’una banda de 5 músics, la dansa contemporània d’Iris Borràs i la col·laboració especial de Noèlia Llorens, «La Titana». A més, l’espectacle es complementa amb un llibre gràfic i literari, reafirmant la vocació innovadora del projecte.

Tancarà el festival, el dissabte 7 de juny, la cantautora Marina Rossell, una de les veus més emblemàtiques de la música en català. Amb una trajectòria de més de cinquanta anys i una extensa discografia, Rossell ha sabut renovar-se sense perdre l’essència de la seua veu única. Coneguda pels seus homenatges a figures com Georges Moustaki i pels seus cants de resistència, la seua presència a Xàtiva serà una ocasió excepcional per gaudir d’una artista de sensibilitat exquisida i compromís inqüestionable.

Un festival consolidat

El Festival Música i Lletra de Xàtiva s’ha consolidat com una cita imprescindible dins el calendari cultural valencià, amb cartells aplaudits tant pel públic com per la crítica. En les darreres edicions han passat per l’escenari del Gran Teatre figures rellevants com Maria Arnal i Marcel Bagés, Vicent Torrent, Maria del Mar Bonet, Ferran Palau, Núria Graham, Paco Ibáñez, Clara Peya, Pau Vallvé, Pep Gimeno ‘Botifarra’ i Salvador Sobral, entre d’altres. El festival també ha apostat per fer de la imatge una part essencial de l’experiència, amb cartells dissenyats per il·lustradors valencians de referència com Clara Iris, Carles UbeEfe, Elías Taño, Xavier Sellés o Helga Ambak. Amb una clara vocació de servei públic, el MiL ha esdevingut un espai de projecció per a la música d’autor, on la paraula, la reflexió i la cultura crítica tenen un paper central.

No hay comentarios

Dejar respuesta