Xàtiva celebra el seu llegat històric en el Regne de València amb actes dedicats a Jaume I

Amb motiu del 750é aniversari de la mort del monarca se celebrarà un cicle de conferències, una presentació literària i una activitat infantil a la Biblioteca Municipal

Xàtiva, 4 de novembre de 2026 – L’Ajuntament de Xàtiva ha organitzat una programació especial per a commemorar el 750é aniversari de la mort de Jaume I i reivindicar el paper fonamental que va exercir la ciutat en la conquesta i la configuració del Regne de València. Les activitats, que es desenvoluparan entre els mesos de novembre i desembre a la Biblioteca Municipal, inclouen un cicle de conferències, la presentació d’un llibre i un espectacle de narració oral adreçat al públic infantil.

Sota el títol «Xàtiva, la clau del Regne. Conquesta, territori i memòria en temps de Jaume I», la iniciativa proposa una aproximació divulgativa a la figura del monarca i als processos polítics, territorials i socials que van donar forma al Regne de València durant el segle XIII. La programació posarà el focus en la importància estratègica de Xàtiva en aquell període, quan la ciutat va adquirir una destacada rellevància administrativa, política, militar i judicial, i va rebre importants privilegis reials que van marcar la seua evolució històrica.

El programa de conferències començarà el 18 de novembre, amb la intervenció del professor de la Universitat de València Antoni Furió, que parlarà sobre «El rei conqueridor, Jaume I: entre la història i la llegenda». La següent cita serà el 26 de novembre, amb el cronista de la ciutat, Agustí Ventura, que abordarà «El tractat d’Almisrà i la governació dellà de Xúquer fins al riu de Xixona».

La programació continuarà el 2 de desembre amb la professora Noèlia Rangel, que oferirà la conferència «Xàtiva en temps de Jaume I: expansió i colonització feudal». El 9 de desembre, el professor de la Universitat de València Pau Viciano analitzarà «La construcció del Regne de València després de la conquesta: territori, població i societat». Finalment, el 16 de desembre, Vicent J. Escartí tancarà el cicle amb la intervenció «Jaume I en la memòria d’un poble: literatura i historiografia del segle XIII al XXI». Totes les conferències tindran lloc a les 19.00 hores a la primera planta de la Biblioteca Municipal.

A més de les conferències, la iniciativa comptarà amb dues activitats complementàries. El 27 de novembre, a les 18.00 hores, Felip Kervarec oferirà l’espectacle de narració oral «Jaume I explicat a les xiquetes i xiquets», una activitat infantil que tindrà lloc a la sala infantil de la Biblioteca Municipal. D’altra banda, el 30 de novembre, a les 19.00 hores, es presentarà el llibre «Més enllà de Jaume I. Les dones que marcaren el seu regnat», de les autores Irene Ballester Buigues i Lola Llopis Micó, una obra que posa el focus en les dones que van formar part del context històric i polític del regnat del monarca.

Amb aquesta programació, Xàtiva vol aprofundir en el coneixement d’un període decisiu de la història valenciana i reivindicar la seua condició de ciutat clau en la construcció del Regne de València. Una proposta que combina investigació històrica, divulgació i literatura per a acostar a la ciutadania el llegat de Jaume I i la petjada que va deixar en la història de la ciutat i del territori valencià.

El regidor de Cultura de Xàtiva, Alfred Boluda, ha explicat: «Commemorar el 750é aniversari és celebrar el naixement del poble valencià i recordar a l’estadista que va crear una entitat política diferenciada i, alhora, reivindicar el paper de Xàtiva en l’obra del rei conqueridor». I ha afegit: «Perquè Xàtiva va ser batejada com la clau del Regne i va passar a ser la segona ciutat més important després de València. A tal fi hem organitzat aquestes activitats».

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí