L’acte institucional tindrà lloc a les 11.30 h a la plaça de Sant Francesc i a les 10.30 h iniciarà una dansà des de la Casa de Cultura
Xàtiva, 16 d’abril de 2026.-
Xàtiva celebra per al pròxim dissabte 25 d’abril el tradicional homenatge als maulets per la seua heroica defensa de la ciutat l’any 1707 durant la Guerra de Successió, davant l’avanç de les tropes borbòniques després de la Batalla d’Almansa.
La programació començarà a les 10.30 hores amb la concentració de balladors, músics i participants de la dansada a les portes de la Casa de Cultura. Tot seguit, s’iniciarà una cercavila que recorrerà el carrer Montcada fins arribar a la plaça de Sant Francesc, on es desenvoluparà l’acte central, a les 11.30 hores.
L’acte institucional inclourà diverses actuacions de dansa tradicional a càrrec del Grup de Danses Socarrel i la Colla de dolçainers i tabaleters La Socarrà. I un dels moments més destacats serà la lectura del manifest, que enguany anirà a càrrec de Xavier Serra, filòsof, professor membre de Plataforma per la Llengua. A continuació intervindrà l’alcalde de Xàtiva, Roger Cerdà.
L’acte continuarà amb l’ofrena d’una corona de llorer al monument dels maulets, amb la participació de la Muixeranga de Xàtiva, que protagonitzarà també el castell de cloenda junt amb la Colla La Socarrà, posant el punt final a l’acte institucional.
Per finalitzar la jornada tindrà lloc l’actuació del Monstre Petorro, una proposta de teatre familiar que està molt present en l’agenda cultural valenciana i que combina música, narració, màgia i humor per a oferir una experiència dinàmica i participativa. L’obra conta la història d’un jove monstre que aspira a ser temible, però que acaba protagonitzant situacions tan inesperades com divertides. Dirigit a públic familiar, l’espectacle fomenta la participació activa de xiquets i adults, convertint-se en una proposta cultural pensada per a gaudir conjuntament. L’obra tindrà lloc, quan finalitze l’acte institucional, al pati de la Casa de Cultura (accés per l’Albereda) i serà gratuït.
Aquest any, la programació s’amplia a tot el cap de setmana i el diumenge 26 a les 12.00 hores davant del Gran Teatre hi haurà l’actuació de danses «De castell a castell» a càrrec de l’Escola de Danses de Xàtiva i del Grup de Danses i Cançons de Castalla.
El regidor de Cultura de l’Ajuntament de Xàtiva, Alfred Boluda, ha explicat: «No es tracta d’un homenatge nostàlgi, perquè la lluita d’ahir encara està ben present, com per exemple amb les agressions contra la nostra llengua». I ha afegit: «Per això recordem el passat per exigir un present i un futur més lliure, més just i més valencià».












