Hui, Dia de l’Educació Financera, avança les activitats previstes per als pròxims mesos.
Amb motiu del Dia de l’Educació Financera, celebrat hui dilluns 6 d’octubre, la Fundació Caixa Ontinyent ha presentat el programa per al nou curs, que contempla actuacions dirigides a tots els grups d’edat.
Com a novetat, enguany s’ha presentat “L’última moneda”, un escape room financer per a joves de 14 i 15 anys, que té com a objectiu apropar els conceptes financers d’una manera lúdica, pràctica i immersiva.
Una acció que se suma a les activitats que ja estan en marxa:
- Formació de professorat (de Primària, ESO, Batxillerat i Formació Professional), impartida online a través dels CEFIRE de València i Alacant, i que en el curs escolar 2024-2025 va comptar amb 158 alumnes. Una actuació amb un efecte multiplicador en la difusió dels coneixements financers.
- Formació presencial i online per a alumnat de Primària i FP sobre emprenedoria, ciberseguretat i joc d’atzar o apostes, en què en l’últim curs van participar més de 1.350 alumnes.
- Concurs d’educació financera per a alumnes de 4t d’ESO de la Comunitat Valenciana, en l’última edició del qual van participar 824 alumnes de 33 centres educatius de 24 poblacions valencianes.
- Formació presencial i informació per a persones majors sobre noves tecnologies, serveis bancaris i ciberseguretat.
- Teatre de titelles per a escolars de Primària, basat en contes d’educació financera, amb l’objectiu d’apropar els conceptes financers de forma amena i divertida, junt amb l’APP que també els recull. En l’últim curs escolar s’han realitzat 9 representacions amb una assistència de 1.120 alumnes.
- El joc de taula “Porquiland”, del qual s’han realitzat 50 sessions en centres educatius, amb la participació de 1.257 xiquets i xiquetes.
- Web i xarxes socials, on s’ofereix informació d’actualitat.
Segons ha explicat el President de Caixa Ontinyent, José Pla, es tracta “d’un programa que, des que es va posar en marxa en 2018, ha permès arribar a més de 200.000 persones. Millorar els coneixements financers es tradueix, en l’àmbit personal i familiar, en un major benestar; i en l’àmbit laboral, empresarial o professional, en més oportunitats d’èxit.” I ha afegit que “és una iniciativa pensada per a la nostra gent, nascuda de la realitat del nostre territori i en constant evolució, que s’adapta a la demanda i a les preferències dels seus usuaris. Eixe és el valor incalculable de la nostra obra social”.
Segons Pla, “l’educació financera és una eina clau per al desenvolupament individual i col·lectiu, i el nostre objectiu és continuar ampliant el programa per arribar a més persones, més edats i més pobles. Continuem avançant amb noves propostes, com este escape room, perquè créixer amb la societat i acompanyar-la en les seues transformacions forma part de la nostra manera d’entendre el territori”.
Per la seua banda, el gerent de la Fundació Caixa Ontinyent, Roberto Sanz, ha destacat que el programa “té un enfocament clarament inclusiu, pràctic i adaptat a la realitat de les nostres comarques. Es tracta d’empoderar les persones perquè puguen prendre decisions informades, planificar el seu futur i protegir-se davant dels riscos financers. I, per descomptat, tot això amb una clara orientació pedagògica. És un programa proactiu i receptiu, que crea continguts propis atenent les propostes que rebem; és multicanal, amb activitats tant presencials com en línia; i és transversal, dirigit a xiquets, joves, adults, majors, col·lectius vulnerables i persones emprenedores”.
Per la seua part, la responsable del programa d’educació financera, Elena Enguix, ha explicat el contingut i els objectius de l’escape room “L’última moneda”, dirigit a joves de 14 i 15 anys: “pretenem apropar l’educació financera a l’alumnat de 3r d’ESO de forma pràctica i divertida, seguint les línies del Pla d’Educació Financera nacional com a entitat adherida a CECA. En lloc de fugir d’un castell o buscar tresors, els participants hauran de resoldre reptes sobre consum responsable, estalvi, inversió i planificació de despeses”. I ha afegit: “portarem esta experiència directament als centres educatius, transformant l’aula en un espai de joc i aprenentatge. És una activitat portàtil i guiada, amb una història emocionant on s’introdueixen conceptes financers. Durant una hora i mitja, la classe es dividirà en equips que hauran de treballar conjuntament, prendre decisions i gestionar la seua economia de manera estratègica per superar la missió. Creem que allò que s’aprén jugant és molt més fàcil de recordar”.