Inicia el I Congrés a Xàtiva “Els Borja en l’art”

Avuí tindrà lloc el pòrtic del congrés "Els Borja en l'art", que se celebrarà fins el proper dissabte a l'espai cultural del convent de Sant Domènec.

El programa de la jornada d’avuí inclou dues cites; la inauguració d’una exposició d’art contemporani,a les 19 hores i la conferència “Els Borja: una família, un temps, una llegenda”, a les 20 hores, a càrrec del reconegut  antropòleg i sociòleg valencià Joan Francesc Mira, presentada pel periodista xativí Xavier Aliaga.

Desrpés d’aquesta il·lustrada presentació, continuaràn tres dies carregats d’activitats, ponències i taules rodones, amb un gran batatge investigador i docent, que permetrà a tot aquell interessat, informar-se sobre aquesta peculiar familia i el seu mecenatge.

L’exposició “Deconstructing ab Borjas” es podrà visitar a Sant Domènec fins al 29 de maig. Mostra la particular visió dels Borja de 17 artistes de primera línia en l’art contemporani: Juan Antonio Baños, Jesús Ángel Bordetas, Pol Coronado, Daniel Coves, Deih, Daniel Galván, Jesús Herrera, Iván Izquierdo, Yann Leto, Chema López, Sergio Luna, MADAFAKA & The Toxic Kiwis, Paco Montañés, Miguel Carlos Montesinos, Marta Pina, J. Daniel Sanz i Antonio Velfín.

Paco Montañés (1980. Alcalá la Real, Jaén) és llicenciat en Belles Arts per la facultat de Granada. Montañés participa a l’exposició amb les tres obres “Lucrecia se entrega a César I-II-III”. Aquesta és la imatge llegendària de Lucrècia de Borja la nit que es lliura carnalment al seu germà Cèsar.

Sergio Luna (Archena, 1979) és llicenciat en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València. Luna participa amb la composició pictòrica composta de diversos retrats “Nombres propios” que està formada per imatges extretes de diferents perfils de la xarxa social Facebook. A partir dels noms de diversos membres de la família Borja, s’han buscat perfils actuals d’aquesta xarxa social, extraient diverses imatges personals i parts de la interfície de l’entorn digital que mostren l’estat, noms, dates i fotografies privades d’aquests perfils, en un intent per metaforitzar de forma irònica sobre la identitat en el retrat.

Marta Pina (Múrcia, 1981) és llicenciada en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València. Ha realitzat diverses exposicions individuals. Recentment ha participat en la mostra “Refugi il·lustrat, entre el taüt i la maleta” (Fira del Llibre de València, 2016).

MADAFAKA & THE TOXIC KIWIS és un equip creatiu originat a Xàtiva (València) el 2015 i dirigit per Fran Pons i Sandra Moscardó, professionals en el camp del disseny, comunicació i sociologia. Els artistes locals han realitzat per a la mostra la peça titulada “BY THE DIS-GRACE OF GOD” (83×70 cm. Tècnica mixta).

J. Daniel Sanz, artista plàstic natural de Xàtiva, participa amb una proposta realitzada per l’ocasió, que porta per títol: “Roderic”. Aquesta vegada l’home llapissera, personatge que fa servir l’autor en bona part de la seua obra, interpreta al Papa Alexandre VI. Sanz ens convida a reflexionar al voltant de les llums i les ombres que sempre han envoltat la figura de Roderic de Borja.

Jesús Herrera Martínez (Petrer, 1976) és llicenciat en Belles Arts per la Facultat de Sant Carles de València. Presenta l’obra “Tempus mutis”, una pintura que evoca el tema de la vanitat i el relaciona amb la llegenda negra dels Borja. Per mitjà d’un cap tallat, autoretrat de l’artista, disposada sobre una safata, amb els ulls i boca cosits, la imatge ens trasllada a un món atroç de violència, tensió i enverinaments. El cap es presenta al costat de la borsa que la ha de transportar, de delicada tela de vellut vermell i daurat, disposada sobre un jardí de delicades plantes pintat a la manera gòtica, amb el preciosisme d’un Van Eyck. En segon pla, un cortinatge blanc serveix de teló de fons per a penjar uns ex-vots, flascons i un rosari.

Yann Leto, artista francès que va començar els seus estudis a Bordeus i els abandona per dedicar-se a la música, ha preparat per a l’exposició l’obra “Cold Deep waters” (200×200 cm, 2016 – oli sobre tela) en la qual retrata la família Borja.

Juan Antonio Baños, nascut a Linares (Espanya) el 1980, és llicenciat en Belles Arts per la Universitat de Granada. En aquesta exposició podrem gaudir de la seua obra “Majestuoso-illuminati-Borja”, obra de grans dimensions i de tècnica mixta que incorpora elements lumínics.

Pol Coronado neix a Águilas (Múrcia) el 1966. Després de graduar-se en l’EASD en l’especialitat Il·lustració, a València, va prosseguir la seua formació amb un postgrau especial Gràfic de l’Escola Massana de Barcelona ia la Facultat de BBAA de Sant Carles, UPV, València. Amb la seva obra “Lucrecia de Borja” Coronado ens mostra les diferents facetes de la personalitat d’aquesta dona.

Daniel Coves (Elx, 1985). Llicenciat en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València, posseeix un màster en producció artística per la mateixa institució. De tècnica tradicional però amb un estil molt audaç, els quadres que crea Coves tenen una atmosfera que captura a la perfecció el moment en l’espai-temps, sense la necessitat d’una càmera fotogràfica, només amb els seus pinzells.

Chema López (Albacete, 1969) ha exhibit la seua producció en les principals ciutats espanyoles, així com en països com ara França, Suïssa, Mèxic o Taiwan. La seua obra està present en diferents col·leccions espanyoles, cas d’Artium, el Museu Basc d’Art Contemporani, la Fundació Chirivella Soriano de València i el Centre Atlàntic d’Art Modern de Gran Canàries.

Iván Izquierdo (La Zubia, Granada 1983), llicenciat per la facultat Alonso Cano de Granada en 2006, és un artista plàstic multidisciplinar que basa gran part de la seua obra en el dibuix contemporani, barrejant aquest amb altres mitjans i creant així un particular món que uneix el real i l’imaginari, a través de la superposició de diferents conceptes i imatges.

Daniel Galván (València, 1978) és llicenciat en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València, presenta l’obra “Joc de Mans”. Està composta per una seqüència de tres pintures que representen en primer pla les mans de Roderic Borja pelant una taronja. La taronja té diverses interpretacions. D’una banda representa l’ambició i grans expectatives del personatge. D’altra,  és un gest de complicitat a la trilogia The Godfather, de Francis Ford Coppola, on la taronja apareix en diverses seqüències de forma premonitòria per anunciar un succés violent.

Miguel Carlos Montesinos (La Vall d’Uixó. 1978), llicenciat en Belles Arts a la Facultat de Sant Carles de València, mostra l’embaràs que va portar a la mort a Lucrècia Borja, acompanyada per dues figures difuses en el fons de l’obra com dos fantasmes del passat; Roderic i Joan Borja.

No hay comentarios

Dejar respuesta

4 × cuatro =